biznes

Firma, która wie o tobie wszystko

Kiedy myślimy o prywatności w Sieci, automatycznie przychodzą nam na myśli firmy takie jak Google czy Facebook. Ale są też takie organizacje, o których istnieniu nie wiemy, a które bezustannie zbierają dane na nasz temat. Ponieważ to się opłaca.

Jedną z nich jest Acxiom Corporation, firma, której początki sięgają roku 1969, kiedy to jej założyciel Charles Ward postanowił pomóc amerykańskiej partii demokratycznej w dotarciu do jak największej liczby wyborców. Założył więc firmę Demographics Inc., która przy pomocy książek telefonicznych i jednego komputera sporządzała listy wyborców, do których miała dotrzeć poczta.

Czterdzieści lat później, już po zmianie nazwy na Acxiom Corporation, jej 23 tysiące serwerów po cichu zbierają i analizują dane milionów klientów. W jej bazie danych znajdują się informacje o zachowaniu, preferencjach i zakupach 500 milionów osób na całym świecie. Firma zarządza bazami danych klientów 47 firm z listy Fortune 100. Dane znajdujące się na ich serwerach posłużyły także do zidentyfikowania 11 z 19 zamachowców z 11 września. Ma także oddział w Polsce. W XXI wieku informacja to siła a Acxiom Corporation zajmuje się właśnie zbieraniem informacji.

W jaki sposób? Po tym jak odpowiednie ciasteczko trafi do przeglądarki, Acxiom jest w stanie podążać za użytkownikiem w Sieci i zbierać informacje o jego zachowaniu. Po tym jak klient trafi do ich bazy danych, wewnętrzny system o nazwie PersonicX przyporządkowuje go do jednej z 70 kategorii zachowań. Kiedy przykładowy klient wróci na stronę firmy obsługiwanej przez Acxiom, system rozpozna go i, w zależności od jego profilu socioekonomicznego, dostosuje wyświetlane informacje by zwiększyć prawdopodobieństwo dokonania zakupu. Przykładowo system może dać małą zniżkę, albo zaproponować darmową wysyłkę.

Takie podejście jest bardzo skuteczne, nie dziwi więc, że Acxiom zanotował w zeszłym roku 1,13 miliarda dolarów przychodu i ponad 77 milionów dolarów czystego zysku. A biorąc pod uwagę, że Acxiom Corporation podkupuje utalentowanych pracowników takim gigantom jak Microsoft czy Google, można spodziewać się, że w przyszłości firma będzie wiedziała o nas jeszcze więcej.

[New York Times]


podobne treści