biznesportale społecznościowesmartfony

Facebook chce zbudować swój własny telefon (znowu)

W zeszłym tygodniu Google zamknęło w końcu transakcję zakupu Motoroli. Teraz okazuje się, że Facebook również zajmie się produkcją własnego sprzętu. Byłaby to już ich trzecia próba – czy tym razem się uda?

Zuckerberg na pewno odpowiedziałby twierdząco. W końcu zatrudnił ostatnio byłych inżynierów Apple, którzy pracowali przy projektowaniu iPhone’ów i iPada. Pierwsze próby skonstruowania własnego telefonu, podejmowane jeszcze w 2010 roku, spełzły na niczym. Czy dzięki nowym transferom dokończony zostanie projekt smartphone’a „Buffy”, który miał powstawać we współpracy z HTC?

Facebook ani nie potwierdza, ani nie zaprzecza doniesieniom medialnym o istnieniu projektu. Gorzej, że jeśli wierzyć tym samym źródłom, Facebook nie pała jakąś szczególną chęcią do produkcji własnego sprzętu:

“Mark martwi się, że jeśli w najbliższym czasie nie zbuduje telefonu, Facebook stanie się jedynie aplikacją na innych platformach,” powiedział anonimowy pracownik Facebooka.

I to już jest trochę niepokojące. Google, które zaczyna właśnie swoją przygodę z produkcją sprzętu, kupiło w tym celu doświadczoną firmę produkującą sprzęt. Kupiło ich patenty, oraz doświadczenie pracowników. Facebook kupuje aplikacje, które co prawda obsługują elementy smartphone’a (np. Instagram) ale i tak potrzebują systemu operacyjnego do działania. A do czasu ewentualnego opracowania własnego OS, Facebook zawsze będzie aplikacją działającą na innych platformach mobilnych. I to do tego aplikacją kłopotliwą, ponieważ właśnie przez bardzo duży wzrost użytkowników mobilnego Facebooka (dużo mniej reklam) zaczęły spadać przychody i szacunki dotyczące dochodów, które spowodowały tyle zamieszania przy okazji debiutu giełdowego.

Motywacja Facebooka do podjęci tych prób jest jasna – jako nowa spółka giełdowa, musi ona znaleźć nowe źródła przychodu, a urządzenia mobilne wydają się być jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków. Ale jeśli Facebook chciałby tworzyć własną platformę, konkurować musi z Androidem i iOSem. A to nie jest takie łatwe, o czym zaświadczyć może Microsoft.

Wszystko wiec wskazuje na to, że jeśli Facebook naprawdę myśli o urządzeniach mobilnych, skończy się to sporymi wydatkami a szanse na wybicie się są minimalne. Ale może się mylę.

[Business Insider, New York Times]


podobne treści