news

Dziwaczne, acz skuteczne, rosyjskie pojazdy śnieżne

Zmotoryzowane sanie to nie rekwizyty z filmu science fiction, tylko
prawdziwe rosyjskie pojazdy do przemieszczania się po śniegu. Gdzie jak
gdzie, ale w Rosji się przydały i zapewniły armii przewagę nad wrogiem.

Konieczność zbudowania pojazdu z napędem silnikowym, który poruszałby się po śniegu była oczywista od początku – wielkie obszary kraju pokryte są śniegiem przez większość roku, zaś przejezdnych dróg jest niewiele.

Russian Aerosleds And Snowmobiles

Pierwsze snowmobile powstawały z połączenia nart oraz silników lotniczych. Zbudowane z drewna maszyny używane były na froncie I wojny światowej głównie do transportu, ale nie były ani szalenie trwałe, ani wytrzymałe.
Sikorsky's Motorized Sleigh And Other Forgotten Soviet Snowmobiles

Po rewolucji w 1917 roku władza skrzyknęła najlepszych inżynierów, by opracowali lepszy pojazd. A. N. Tupolev zaprojektował maszynę ANT z aluminium z silnikiem Fiata. Świetnie sprawdziła się w czasie wojny radziecko-fińskiej w 1939-40 roku. Używana była do patrolowania odległych obszarów oraz jako karetka. Wkrótce powstały wzmocnione i uzbrojone wersje pojazdu.

Wielki skuter śnieżny GAZ-98 wyposażony był w tańszy w produkcji silnik samochodowy. Był lekki i zwrotniejszy od czołgu, więc służył jako wsparcie w walkach radziecko-niemieckich.

Zimą 1942-43 Armia Czerwona dysponowała już opancerzonymi NKL-26 z karabinem maszynowym 7.62 mm. Pojazdy umożliwiały nawet przeprawianie się przez zamarznięte rzeki.
 Sikorsky's Motorized Sleigh And Other Forgotten Soviet Snowmobiles

Russian Aerosleds And Snowmobiles
Russian Aerosleds And Snowmobiles

Russian Aerosleds And Snowmobiles
Russian Aerosleds And Snowmobiles
Russian Aerosleds And Snowmobiles

Po wojnie skonstruowano cięższe, przypominające amfibie, pojazdy DT-LP.

Sikorsky's Motorized Sleigh And Other Forgotten Soviet Snowmobiles

Po ich poprzednikach pozostały zdjęcia. [Jalopnik, English Russia, Battlefield.Ru, Military Today]


podobne treści