samochodywynalazki

Dwaj badacze przejęli kontrolę nad samochodem za pomocą urządzenia własnej konstrukcji, laptopa i starego pada

Następnym razem kiedy będziecie siadać za kółkiem, upewnijcie się, że pasażer nie majstrował pod deską rozdzielczą – dwóch badaczy zajmujących się bezpieczeństwem udowodniło, że można cyfrowo przejąć kontrolę nad kierownicą i hamulcami podczas jazdy.

Na szczęście nie jest to łatwy proces i wymaga on dostępu do specjalistycznych urządzeń zainstalowanych pod deską rozdzielczą samochodu oraz laptopa, więc osoba przejmująca kontrolę nad pojazdem najprawdopodobniej będzie w nim siedziała, co znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo przejęcia kontroli nad pojazdem tylko po to by go rozbić. Można, co prawda, w dość łatwy sposób wyobrazić sobie sytuację, w której takie przejęcie odbywa się zdalnie, jednak tego na razie nie udowodniono. Więc co właściwie udało się zrobić?

Charlie Miller oraz Chris Valasek, których praca finansowana była przez agencję DARPA, włamali się do komputerów pokładowych Forda Escape (rocznik 2010) oraz Toyoty Prius (też rocznik 2010), wykorzystując urządzenie własnego projektu. Ich głównym celem było zwiększenie świadomości społecznej na temat zagrożeń płynących z coraz bardziej skomputeryzowanych samochodów.

„Chcielibyśmy, by ludzie zaczęli o tym mówić a producenci zaczęli słuchać i poprawiać bezpieczeństwo samochodów,” mówi Miller.

Badacze podłączyli swoje urządzenia do komputera pokładowego przez port diagnostyczny, ten sam, z którego korzystają mechanicy. Następnie napisane przez nich oprogramowane przejęło kontrolę nad najważniejszymi parametrami pojazdu, takimi jak prędkość, hamulce czy kierownica. Następnie podłączyli oni do zainstalowanej przez siebie elektroniki pada ze starego Nintendo i za jago pomocą kierowali samochodem.

Zarówno Toyota jak i Ford już słuchają tego co mają do powiedzenia badacze. Obie firmy zapewniły, że bezpieczeństwo użytkowników ich samochodów jest dla nich najważniejsze, oraz że uważnie śledzą takie doniesienia, by zapobiegać prawdziwym atakom tego typu. Choć w tym wypadku skorzystanie w normalnych warunkach z tricku, którym posłużyli się Miller i Valasek, nie wydaje się być prawdopodobne.

Badacze mają pochwalić się szczegółami technicznymi swojego osiągnięcia na odbywającej się w sierpniu konferencji Defcon.


podobne treści