news

Dlaczego kolejka obok zawsze porusza się szybciej

W ostatnich dniach z pewnością nieraz staliście w dłuuugiej kolejce po
zakupy. Zazwyczaj mieliliście pod nosem przekleństwa, ponieważ kolejka
obok przesuwała się szybciej. Z drugiej strony wiecie, że to nielogiczne,
by konkretna osoba zawsze ustawiała się w najwolniejszej kolejce. Owszem, ale nauka przychodzi z pomocą sfrustrowanym kolejkowiczom i dowodzi, że nie wpadli w paranoję.

Skoro z naszej kolejki widzimy dwie inne – jedną po lewej, drugą po prawej, porównujemy aż trzy, nie dwa, ogonki. Jest tylko 33 procent prawdopodobieństwa, że właśnie nasza kolejka będzie się przesuwać najprędzej oraz aż 66 procent szans, że pierwszy będzie jeden z sąsiednich ogonków.

Specjalista od kolejkologii przekonuje też, że najlepszym rozwiązaniem jest tworzenie w sklepie jednej kolejki, z której pierwsza osoba podchodzi do pierwszej wolnej kasy. Wtedy, gdy w jednej z kas utworzy się przestój, ludzie z kolejki będą mogli podejść do innych sprzedawców.

Wiele sklepów nie korzysta jednak z połączonej kolejki, ponieważ ludzie reagują na nią negatywnie. Nie mają poczucia, że „zajęli sobie miejsce”, a ponadto widzą długaśny ogonek, który nie wyglądałby tak złowrogo, rozłożony na kilka kolejek. Wolicie mieć przed sobą 3 osoby czy 15?

W przyszłym roku trzeba będzie zrobić zakupy wcześniej. Tak, dokładnie tak, jak obiecywaliście sobie w ubiegłym roku, że zrobicie w tym.

A tak poważnie – nie ma takiej dziedziny nauki jak „kolejkologia”. [Engineer Guy, The Daily What]


podobne treści


  • Anonim

    Bzdura! Moja kolejka porusza się najwolniej bo stanąłem do najsympatyczniejszej kasjerki, którą wszyscy rozpraszają flirtowaniem.

  • lukas

    Ostatnie zdanie „nie ma takiej dziedziny nauki jak < >” świadczy o tym, że redaktor powyższej notatki powinien zająć się raczej konserwacją powierzchni płaskich bądź obsługą ładowarki ręczniej niż pisać głupoty.

    Istnieje dziedzina nauki o nazwie „systemy kolejkowe” bądź „teoria kolejek” i zajmuje się właśnie m.in. obliczaniem ile kas (tzw. kanałów obsługi) musimy uruchomić, gdy mamy średnio X klientów na godzinę, każda kasa obsługuje średnio Y klientów w ciągu godziny i jednocześnie chcemy by np. 99 procent kolejek przy kasach nie było dłuższych niż 5 osób. Ku zaskoczeniu wielu osób, nie jest to trywialne zadanie – co widać świetnie na przykładzie każdego sklepu z jedną kasą – raz się zdarza że w kolejce nie ma nikogo, a po chwili do sklepu wchodzi w ciągu kilku minut kilkanaście osób i kolejka robi się bardzo długa.