nauka

Dietetycznym sosom do sałatek powiedz stanowcze „nie”

Specjaliści od żywienia często przestrzegają przed potrawami, których skład zmodyfikowano tak, by były mniej kaloryczne. Tym razem naukowcy z amerykańskiego Purdue University zalecają wybór pełnotłustych dressingów do sałatek i ignorowanie wersji „light”.

Teoretycznie zawartość tłuszczów w diecie odchudzającej nie powinna być zbyt wysoka, ale po pierwsze, nie wszyscy się odchudzają, a po drugie: najważniejsze jest przyswajanie cennych składników odżywczych z potraw. W przypadku warzyw towarzystwo tłuszczów jest niezbędne, by witaminy i inne dobroczynne składniki zostały odpowiednio wykorzystane.

Jak pisze The Atlantic, prowadzący badania Mario Ferruzzi poleca przede wszystkim dodawanie do potraw z warzyw i owoców tłuszczów jednonienasyconych. Czyli wygrywa oliwa z oliwek oraz olej rzepakowy. Wystarczy dodać ich niewiele, by organizm mógł przechwycić z posiłku np. karotenoidy, cenne antyoksydanty.

Nawet, jeśli do sałatki z marchewki czy pomidorów dodamy inny rodzaj tłuszczu, np. ser pleśniowy, to lepiej dla zdrowia niż jedzenie samych warzyw. Paskudy i pyszny zarazem sos na bazie majonezu będzie lepszy od odpowiednika, który ma mniej tłuszczu, więc nie pomaga w przyswajaniu składników odżywczych, a ponadto ma mnóstwo sztucznych dodatków.

Warto więc mieć mały nalewak z oliwą z oliwek zawsze pod ręką, tak jak solniczkę i pieprzniczkę. Także na letnim grillu! [Molecular Nutrition & Food Research, The Atlantic, zdjęcie: Kamila i Wojtek Cyganek/Shutterstock]


podobne treści