wynalazki

Czy tak wygląda przyszłość samolotów pionowego startu?

Amerykańska agencja DARPA od jakiegoś czasu już eksperymentuje z nowymi projektami samolotów pionowego startu. W ubiegłym tygodniu wybrano wykonawcę, który w ramach projektu VTOL X-plane zbuduje prototyp takiej maszyny.

Została nim firma Aurora Flight Sciences, która na zlecenie agencji opracowała samolot nazwany LightningStrike. Różni się on jednak znacząco od konstrukcji, od których jesteśmy przyzwyczajeni.  Największą różnicą jest ilość śmigieł, które zamontowane są po trzy w tzw. canardach na dziobie i po dziewięć w skrzydłach. Każde ze śmigieł znajduje się w specjalnie wyprofilowanej aerodynamicznie przestrzeni wewnątrz skrzydła. Dodatkowo zarówno skrzydła, jak i canardy, mogą obracać się i to w bardzo dużym zakresie. Dzięki temu LightningStrike mógłby nie tylko startować pionowo, by później przejść do lotu poziomego, ale także ułożyć śmigła w taki sposób by poruszać się do tyłu.

Prototyp samolotu ma być napędzany silnikiem Rolls Royce T406, czyli taką samą jednostką, jaka znajduje się w samolotach Bell-Boeing V-22 Osprey. W odróżnieniu jednak od tej konstrukcji, silnik nie będzie znajdował się na skrzydłach – w LightningStrike jedna taka jednostka będzie umieszczona w kadłubie. Jej zadaniem nie będzie też bezpośrednie napędzanie śmigieł, a generowanie energii elektrycznej, która dostarczana będzie niezależnie do każdego z wirników umieszczonych w skrzydłach i canardach. Taka konstrukcja ma znacząco uprościć funkcjonowanie maszyny, która nie będzie musiała polegać na skomplikowanych (i ciężkich) przekładniach.

Według założeń projektu, taki prototyp powinien drastycznie zwiększyć możliwości samolotów pionowego startu. I to nie tylko jeśli chodzi o kierunek lotu – niezależne sterowanie każdym ze śmigieł ma pozwolić na przykład na znaczną oszczędność paliwa na przykład w przypadku lotu poziomego, podczas którego część z wirników będzie można po prostu wyłączyć.

LightningStrike ma być gotowy w roku 2018. Jego prędkość przelotowa mieścić się w przedziale od około 540 km/h do 720 km/h, a udźwig wynosić około 2 ton przy masie startowej wynoszącej około 6 ton. Prototyp oczywiście posłuży do testów i sprawdzania, czy te założenia rzeczywiście można w ten sposób zrealizować.

Ilustracja: Aurora Flight Sciences


podobne treści


Logotomia.com.pl – Tworzymy grafikę użytkową dla firm i organizacji, wydarzeń i produktów.>>>



BrowarPerun.pl – Nowy browar rzemieślniczy!


Kolorydnia.pl – Blog kobiecy – kultura, rozrywka, fitness, lifestyle.