gadżetyWiadomości promowanewynalazki

Ciemne chmury nad Google Glass

Od czasu kiedy Google dumnie zaprezentowało Google Glass na konferencji I/O, minęły już dwa lata. W tym czasie pojawił się ich nowy model, a Mountain View rozpoczęło nawet ograniczoną dystrybucję urządzenia. Ale trudno oprzeć się wrażeniu, że z projektu „uszło ciśnienie”. Zwłaszcza po lekturze raportu na temat Google Glass przygotowanego niedawno przez agencję Reutera.

Oczywiście Google nie przyznaje się oficjalnie do tego, że odłożono projekt Glass na półkę, ale zebrane przez agencję fakty nie świadczą dobrze o przyszłości okularów augmented reality dla mas. Jak na urządzenie, którego wersja konsumencka trafić miała do sprzedaży jeszcze w tym roku, Glass wydają się być bardzo słabo wspierane przez deweloperów. Dziewięciu, spośród szesnastu deweloperów, z którymi skontaktowali się przedstawiciele agencji, stwierdziło, że albo całkowicie zawiesili prace nad aplikacjami dla Glass, albo zajęli się dostosowaniem swoich aplikacji dla potrzeb innych, podobnych platform, takich jak na przykład Oculus Rift. Wśród tych pierwszych był nawet deweloper, który w ubiegłym roku wygrał 10 tysięcy dolarów w konkursie na grę dla Google Glass. Niestety Google nigdy nie udostępniło napisanej przez niego gry o nazwie Psyclops w sklepie z aplikacjami dla Google Glass.

Systemowe wsparcie dla deweloperów pracujących nad aplikacjami dla Glass, delikatnie mówiąc, kuleje. Glass Collective, konsorcjum stworzone w tym celu przez Google Ventures oraz innych znanych inwestorów z Doliny Krzemowej, według informacji agencji, wsparło w tym roku jedynie „trzy, cztery małe startupy”. I zlikwidowało swoją stronę internetową tłumacząc, że przedsiębiorcom dużo łatwiej jest się z nimi skontaktować bezpośrednio. Problemem jest też relatywnie mała ilość urządzeń, które sprzedano w ramach programu Explorers – zniechęceni deweloperzy narzekają, że cały czas nie ma rynku, na którym mogliby działać.

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy z Mountain View odeszło też kilka osób, które wcześniej odpowiadały za rozwój okularów Google Glass, między innymi główny manager projektu Babak Parviz, szef zespołu inżynierów elektryków Adrian Wong czy Ossama Alami odpowiedzialny za relacje z deweloperami.

Agencja dotarła też do osób, które twierdzą, że rynkowy debiut konsumenckiej wersji Google Glass został przesunięty na przyszły rok. Oficjalne stanowisko Google w tej sprawie brzmi w ten sposób:

„Jesteśmy jak zawsze zdeterminowani by wprowadzić ten produkt na rynek konsumencki. To jednak zajmuje czas i nie zamierzamy wypuszczać tego produktu jeśli nie będzie całkowicie gotowy.”

Tymczasem może się okazać, że dużo szybciej, niż do odbiorców indywidualnych, Google Glass trafi do użytkowników biznesowych. Reuters donosi, że przynajmniej niektórym z nich Google stara się sprzedawać Glass nawet za pół ceny. Zainteresowanie wyraziły już takie firmy jak Boeing, CrowdOptic, która chce wykorzystywać Glass jako mobilne komputery przeznaczone dla chirurgów, czy Taco Bell, które przy ich pomocy planuje szkolić personel.


podobne treści