samochody

Autonomiczne samochody Google uczestniczyły w 11 wypadkach, ale to nie one je spowodowały

Temat autonomicznych samochodów coraz częściej przebija się do mediów. Coraz bliższa wydaje się też chwila, w której pojazdy takie przestaną być technologiczną ciekawostką, a staną się rzeczywistością na naszych drogach. W takiej sytuacji rozsądnym wydaje się zadanie pytania o bezpieczeństwo. Okazuje się, że autonomiczne samochody radzą sobie na drodze nawet lepiej niż ludzie.

Przynajmniej jeśli wierzyć danym zaprezentowanym przez Google. Gigant z Mountain View pochwalił się wczoraj, że 20 testowych samochodów wyposażonych w autonomiczne systemy ich projektu, uczestniczyło w zaledwie 11 incydentach drogowych. Wszystko to na dystansie grubo ponad 2 milionów kilometrów, które pokonane zostały w sumie przez te pojazdy podczas wieloletnich testów.

Najczęściej były to małe stłuczki, bez poważnych ofiar ani obrażeń. Najważniejszą informacją jest jednak to, że według Google, to nie oprogramowanie autonomicznego samochodu odpowiedzialne było za te incydenty, ale pozostali uczestnicy ruchu drogowego. Większość wypadków zdarzyła się bowiem albo na autostradach, albo na światłach, kiedy to kierowca siedzący za kółkiem innego samochodu nie utrzymał bezpiecznej odległości i uderzył w tył pojazdu Google. Niestety Mountain View nie pokusiło się o szczegółowe opisanie poszczególnych incydentów, więc w tej kwestii musimy im wierzyć na słowo.

Ale ogólny wniosek i tak jest taki, że algorytmy sterujące autonomicznymi pojazdami Google mają dużą przewagę nad człowiekiem. Przede wszystkim dlatego, że zastosowane w systemie sensory cały czas obserwują całe otoczenie samochodu, czego nie można powiedzieć o kierowcy, który zamiast dalmierzy i radarów, dysponuje tylko parą oczu. Dodatkowo komputer jest w stanie zareagować na niespodziewaną sytuację drogową dużo szybciej i precyzyjniej niż człowiek.

Oczywiście można, a nawet powinno się, dyskutować na temat tego, czy w krytycznych sytuacjach autonomiczny samochód powinien poświęcić życie jednej osoby by ratować życie innych osób, ale nie zmienia to faktu, że testy wskazują na to, iż w normalnych sytuacjach drogowych oprogramowanie może być skuteczniejsze od człowieka.

Google nadal zamierza prowadzić testy swoich autonomicznych pojazdów. Firma będzie kontynuować trwające już sześć lat prace nad swoim systemem i wykorzystać zbierane dane do jego udoskonalania.


podobne treści