gry

40 lat Atari

27 czerwca minęło 40 lat od kiedy powstało Atari. To nie tylko kawał historii technologii w wymiarze czasowym, ale też pod względem doniosłości tego wydarzenia.

Zarys historii Atari przedstawiałem już przy okazj sylwetki Jacka Tramiela oraz tekstu o upadłych kolosach branży technologicznej. Nie ma sensu się powtarzać, zatem tym razem skoncentrujemy na szczególikach, które zawsze przy tego typu opracowaniach gdzieś umykają, a są jednak mimo wszystko niezmiernie ciekawe.

- Kapitał początkowy założonego w 1972 Atari wynosił całe 250 dolarów. Całkiem niezła inwestycja, biorąc pod uwagę, że już sześć lat później firma została sprzedana koncernowi Time Warner za 28 milionów dolarów, a w 1980 roku przyniosła dwa miliardy dolarów zysku.

- Wszyscy trzej założyciele Apple pracowali dla Atari. Tak, było trzech założycieli Apple – Steve Wozniak, Steve Jobs i Ronald Wayne (który sprzedał swoje udziały za 2300 dolarów, spory błąd, trzeba przyznać, ale obawiał się, że jako wspólnik będzie również współodpowiedzialny za długi, których narobią jego nieszablonowi partnerzy). Tych dwóch ostatnich było w tej firmie zatrudnionych, a Woz pomagał Jobsowi przy jednym zleceniu. Atari nakazało Jobsowi usunięcie jak największej liczby zbędnych chipów z automatu do gry ”Breakout”, oferując 100 dolarów za każdy usunięty. Ten nie bardzo wiedział, jak to zrobić, więc zadzwonił do Wozniaka, oferując mu za pomoc połowę wynagrodzenia. Woz wziął się ostro do roboty, wyrzucił 50 chipów, ale zamiast otrzymać należne mu 2500 dolarów, zobaczył tylko 350. Jobs bowiem powiedział mu, że Atari za całe zlecenie zapłaciło jedynie siedem setek. Prawda wyszła na jaw dopiero dekadę później.

- Atari stworzyło dla Coca Coli specjalną wersję ”Space Invaders”. Korporacja zamówiła u nich 125 egzemparzy gry, którą mogłaby rozdać swoim pracownikom z siedziby głównej w Atlancie. Projekt został zrealizowany i nazywał się ”Pepsi Invaders”, jako że zamiast do stworzeń z kosmosu strzelało się w nim do litererk ”P”, ”E”, ”P”, ”S” oraz ”I”.

- Możliwe, że o nim nie słyszeliście, ale w branży gier wideo wciąż rozstrząsany jest ”Kryzys 1983”. I nic w tym dziwnego – zyski w całej branży spadły wtedy z ponad 3 miliardów dolarów w roku 1983 do zaledwie 100 milionów dwa lata później. Przyczyn takiego stanu rzeczy było kilka, między innymi zbyt duża liczba rywalizujących ze sobą, kompletnie niekompatybilnych konsol, konkurencja ze strony komputerów osobistych, zalew rynku coraz słabszymi grami i, co za tym idzie, coraz większa liczba niewypałów. Tutaj palma pierwszeństwa również należy się Atari, której ”E.T. The Extra-Terrestrial” jest w czołówce niemal każdego rankingu na najgorszą grę wszech czasów.

Przygotowywano ją na szybko, byle tylko zdążyć popłynąć na fali popularności filmu ”E.T.” oraz przed świętami. Efekt był taki, że ukończono produkt w zalediwe sześć tygodni, nikt jej kupić nie chciał, a pięć milionów niesprzedanych kartridżów z grą zakopano na pustyni gdzieś w Nowym Meksyku.

- Atari przysłużyło się także, jeśli chodzi o trening amerykańskich żołnierzy. Gra ”Battlezone” spodobało się Pentagonowi tak bardzo, że zamówił aż osiem tysięcy egzemplarzy nieco zmodyfikowanej wersji, by używać jej do szkolenia poborowych.

- Firma na początku nazywała się Syzygy, co oznacza sytuację, w której Ziemia, Słońce i Księżyc znajdują się w jednej linii. Niestety później okazało się, że nazwa ta już jest zastrzeżona.

- Na początku lat 80. Atari odrzuciło też propozycję Nintendo, by rozprowadzać wszystkie konsole Japończyków w każdym z krajów świata poza Krajem Kwitnącej Wiśni i pod marką Atari. Nie wiadomo, co kierowało wtedy Amerykanami, ale wiadomo za to, że ta odmowa to był koszmarny błąd.

- Konsola do gier Atari 2600 produkowana była z dzisiejszego punktu widzenia nieprawdopodobnie wprost długo, bo przez piętnaście lat – pomiędzy rokiem 1977 a 1992. Sprzedało się jej 30 milionów egzemparzy. Dla porównania najpopularniejszy komputer wszystkich czasów, czyli Commodore 64, rozszedł się w liczbie około 17 milionów sztuk.

- Atari Greatest Hits stało się w 2011 hitem AppStore`a. Do teraz ściągnięto je ponad 10 milionów razy.


podobne treści