news

​Lecznicze papierosy?

Czy to możliwe, żeby papieros miał jakiekolwiek właściwości lecznicze? Przecież od dawna słyszymy tylko o tym, jak bardzo może zaszkodzić zdrowiu.

Wszystko zaczęło się od wyprawy Kolumba do Ameryki w 1492 roku. Marynarze przywozili z Nowego Świata  znany Indianom tytoń, zwijali go i i palili jak cygara. Jednak same papierosy powstały w bardzo ciekawy sposób. Bogaci Hiszpanie wyrzucali niedopałki swych cygar na ulicę, a ubodzy  zbierali je i zawijali pozostałość tytoniu w papier. W ten sposób powstały znane do dziś papierosy, zwane przez Hiszpanów papeletes lub cigarillos. Tytoń bardzo szybko się rozpowszechnił.  Na początku XVII wieku trudno było znaleźć kraj, który nie hodował Nicotiany czyli tytoniu.

Tytoniowy boom był spowodowany w głównej mierze przekonaniem o leczniczych właściwościach tej rośliny. Niektórzy nie tylko palili lub żuli tytoń, ale nawet zażywali go jako lekarstwo. Katarzyna Medycejska wyleczyła się z uciążliwej migreny właśnie dzięki tytoniowi. Popularność papierosów trwała niemal do końca XX wieku. Na wielu starszych filmach możemy oglądać aktorów i aktorki ze smakiem zaciągających się papierosowym dymem. Papieros był symbolem i atrybutem, to męskości i charyzmy, to kobiecości i uroku.

Jednak ujawnienie wyników badań nad chorobami płuc wykazały, że ten czarodziejski, żarzący się zwitek, może być śmiercionośny i od tej chwili zaczęła się antytytoniowa nagonka.

Duży medialny rozgłos miała także śmierć bohaterów reklam papierosów Marlboro. Wizerunek Marlboromana, męskiego kowboja z papierosem, znał cały świat. Wszyscy trzej mężczyźni, którzy występowali w reklamach, zmarli na choroby wywołane prawdopodobnie paleniem papierosów: David Millar zmarł w 1987 roku na rozedmę płuc, Wayne McLaren zachorował na raka płuc i zmarł w 1992 r., David McLean zmarł na raka płuc w roku 1995.

Dziś palacz jest outsiderem – dosłownie, bo musi na wychodzić na zewnątrz biura czy knajpy, żeby zapalić papieroska i poczuć ulubiony dym. Nikt nie robi sobie złudzeń co do wpływu papierosów na zdrowie, a moda zameniła się w negatywną kampanię.  [zdjęcie: Flickr ]


podobne treści